tiistai 1. huhtikuuta 2014

Yhdeksänsadan kilometrin päässä kotoa.

Niin se upeaakin upeampi reissuviikonloppuni on takanapäin, valitettavasti!

Suuntasin ystäväni kanssa viikonlopuksi Sallaan, Lappiin. Reissua oli hartaasti odotettu jo pitkään. :)

Me lensimme Rovaniemelle, josta jatkoimme julkisilla kohti Sallatunturia. Sallan keskustaan pysähdyimme hoitamaan ruokaostokset ja siitä jatkettiin loppumatka taksilla.

Ensimmäisessä kuvassa näkyvä talo oli niiiin kaunis, että oli pakko ottaa kuva.

Paikkahan oli muutenkin niin upea! Ikinä en ole aiemmin Lapissa käynyt. Olin melko häkeltynyt. Niiin ja luntahan siellä riitti edelleen melkoisen reippaasti. Musta se oli vaan ihanaa! :) Kaikkialla näkyi niitä vuoria, oi!

Me majoituttiin Sallatunturin tuvilla saunallisessa kaksiossa, joka oli erittäin mukava. Kahdellehan se oli erittäin tilava ja neljällekin olisi mennyt levitettävän sohvan ansiosta. Sängyt olivat ihanan pehmoiset ja uni niissä maittoi erittäin hyvin. Saunassa sai hyvät löylyt ja takan lämmössä oli ihana istuskella illalla.

Perjantaina saavuimme perille sen verran myöhään, ettei mitään ihmeempiä ehditty tehdäkään. Matkustaminen vaati kuitenkin veronsa. :D Kattelimme telkkaria, saunoimme, grillasimme takassa makkaraa ja nautiskelimme muutamat alkomahoolit. Erittäin rentouttavaa. ^-------^

* * *

Lauantaiaamuna suunnattiin sitten kohti varaamaamme kolmen tunnin porosafaria Poropuistossa. Kävellen mentiin 3,5km. :) Itse olin virtaa täynnä heti aamusta, kun maisemat oli niin mahtavia. Plus tekihän se kävelykin aika hyvää.. Vaikkakin kuuma oli molemmilla. :D Ei tosissaan mitään kovia pakkasia enää pohjoisessakaan.

Tuo upea talo bongattiin matkalla ja oli ihan pakko ottaa kuva, kun oli niin nätti! ^^

Tämä oli kyllä kokemuksena erittäin rentouttava. Asiakkaita meitä oli vain minä ja ystäväni ja sitten nämä vetäjät. Ennen lähtöä saimme pukeutua lämpöisiin haalareihin ja kenkiin. Sitten hypättiin porojen vetämien rekien kyytiin ja matka starttasi! Minua veti reessä Kiela-poro. Pitkälti käveltiin, mutta välillä oli muutama reippaampikin pätkä. Aika kovaa ne porotkin pääsee.. :P

Reissun aikana pysähdyttiin kahteen otteeseen. Ensimmäisellä kerralla moikkamaan äitiporoja vasojensa kanssa ja ruokkimaan niitä. Awww. Toisella kerralla pysähdyttiin kodalle nauttimaan makkaranpaistosta ja semmosista. Lappalaismies oksasta vuoli mulle lusikan kaakaoon.. :P

Saatiin muistoksi poronajokortit (:D), jotka ovat voimassa vuoden ja korut, jotka on tehty palasesta poronsarvea. :)

Tämmöselle ihmiselle, jolla yleensä on sata ja tuhat asiaa mielessä, tämä oli loistava rentoutumisreissu. Kerrankin osasin keskittyä siihen mitä juuri sillä hetkellä tapahtuu. Suosittelen. ++++

* * *

Porosafarin jälkeen mentiin hetkeksi lepäilemään ja syömään, ennen kuin suunnattiin sitten rinteisiin ekan kerran.

Huh! Täytyy sanoa, että itseä jännitti melkoisesti jo ennen reissua, että mitä siitä mun laskemisesta laudalla tulee kun viime kerrasta on 6-7 vuotta. :D Oma lauta oli tietenkin mukana! Kamullanikin oli oma lautansa mukana, mutta oli sitten unohtanut siitä jotkut osat kotiin ja joutuikin laskemaan lainalaudalla..

Kyllä se laskeminen silti niiiin ihanaa ja vapauttavaa on, vaikkakin ei ihan ongelmitta mennyt. :D Pariin otteeseen ekana päivänä rämmin jossain metrisessä hangessa pudottuani hissistä. :D No, ainakin kaloreita paloi, kun syke huiteli jossain tuhannessa. :D

Lauantaina kaaduinkin sitten kurjasti ja polvi vähän muljahti. Onneks rinteet oli jo muutenkin menossa kiinni..

Salla ski oli musta tosi jees! Ainakaan nyt siellä ei ollut ollenkaan ruuhkaista, vaan laskea sai tosi rauhassa ja hisseihin ei tarvinnut kertaakaan jonotella tai mitään. Meikäläiselle siis todella mainio paikka. Rinteet mun mielestä hyvässä kunnossa ja muutenkin hommat pelasi mainiosti.

Rinteeet on valtavia. :D Siis mähän oon eläissäni laskenut vaan Talmassa ja oli nää mun mielestä vähän eri kokoluokassa. :P Maisemat oli mahtavat. ^^'

Laskemisen jälkeen suunnattiinkin sitten Ravintola Kielaan nautiskelemaan. Seuraavia kuvia en voi mitenkään kehua, mutta ruoat kyllä maistuivat.. ♥ Tuon jälkeen teki jo vähän tiukkaa kävellä omalle mökilleen. :P

* * *

Sunnuntaina käytiin kanssa heti aamusta laskemassa reilu parituntinen mitä ehdittiin ennen kuin piti starttailla kotimatkalle. Tokana päivänä laskeminenkin sujui jo paljon paremmin ja hisseissäkin pysyin kyydissä. ^^' Kovasti harmitti, että aikaa ei ollut enempää.

Pakkailun jälkeen suunnattiinkin sitten TAKSILLA kohti Rovaniemeä ja lentoa kotiin!

Tätä olin todellakin vailla. Täydellistä irtautumista arjesta. Monta upeaa hetkeä vain itselleni ja ystävälleni.

Reissun olisin suonut jatkuvan paljon pidempäänkin, koska nyt jäi niiin paljon vielä tekemättä. Sallaan tykästyin kovasti, joten ehkäpä sinne eksyn jonain talvena uudestaan. :)

ps. Samu oli koiramummon kanssa mun isovanhemmilla ja hyvin oli mennyt. Puuhaa oli riittänyt. ♥

Oletteko te käyneet Sallatunturilla? :)